A-vitamin (retinol, béta karotin)

 Az A-vitamin zsírban oldódó vitamin. Kétféle formája ismeretes. Az egyik a retinol, amely kizárólag állati eredetű élelmiszerekben található meg, a másik pedig az A-vitamin provitaminja a béta-karotin, amely előfordul mind állati, mind pedig növényi eredetű élelmiszerekben.

Miben található A-vitamin?

Állati eredetű források: Tojássárgája, tej és tejtermékek, vaj, magasabb zsírtartalmú sajtok, szárnyasok, borjúmáj, halmájolaj, hering, angolna, szardella, makréla.

Növényi eredetű források: Sárgarépa, spenót, brokkoli, édesburgonya, zöldfőzelékek, sárga gyümölcsök, csipkebogyó, sárgabarack, bodza.





Az A-vitamin hatásai

  • Segít megőrizni a szövetek és sejtek külső rétegének egészségét. Az egészséges bőrhöz, a bél, a húgyhólyag, a szem és a tüdő nyálkahártyájának működéséhez elengedhetetlenül szükséges.
  • A csontok és a vázrendszer fejlődéséhez elengedhetetlenül fontos.  Szerepet játszik a testszövetek megfelelő növekedésében és az erős csontozat kifejlődésében.
  • Az A-vitamin ellenállóbbá teszi az emberi szervezetet a fertőzésekkel szemben. Erősíti az immunrendszert, ezért betegség – különösen légúti fertőzések – esetén az A-vitamin pótlásával gyorsabb felépülésre számíthatunk.
  • A látáshoz elengedhetetlenül fontos az A-vitamin. A retinol (A1-vitamin) elősegíti a látóbíbor keletkezését a szemben, ami lehetővé teszi a szürkületben való látást és felelős a színérzékelésért is.
  • Csökkenti a C-vitamin oxidációját
  • A béta-karotin erős antioxidáns hatásának köszönhetően fontos szerepe van a szabad gyökök megkötésében, így szerepet játszik a rák, szívinfarktus és a keringési rendszer megbetegedései elleni védelemben.

Szerepe gyermekkorban  

  • Nélkülözhetetlen a növekedéshez,  erősíti a csontokat, segíti a fogzománc kialakulását. Segít megőrizni a haj, a bőr, a fogak és a fogíny egészségét.
Gyermekek számára javasolt napi A-vitamin bevitel
4-6 év: 500  µg / nap
7-10 év: 700  µg / nap
11-18 év: 1000  µg / nap
Felszívódást gátló tényezők

A-vitamin pótlására használt étrend-kiegészítőt nem ajánlatos többszörösen telítetlen zsírsavakkal (pl. omega-6, omega-3) együtt bevenni, mert csökkentik egymás hatását.

A cinkszegény étrend csökkenti az A-vitamin felszívódásának hatékonyságát.

Hogyan segíthetjük elő az A-vitamin felszívódását?

Mivel ez a vitamin zsírban oldódik, ezért a béta-karotinban gazdag zöldségfélék elkészítéséhez érdemes zsiradékot használni. A salátákhoz adjunk extra szűz olívaolajat, a zöldségeket pedig vajon pároljuk. Tovább növelhetjük a vitamin felszívódását, ha a zöldségeket fogyasztás előtt minél apróbbra daraboljuk, vagy lereszeljük.

Az A-vitamin hiánytünetei

  • Szürkületi (farkas) vakság
  • Növekedési zavarok
  • Fogékonyság felső légúti megbetegedésekre
  • Száraz bőr

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik kicsik, teljesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal azért helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás