Hogyan őrizzük meg az ételek vitamintartalmát?

November közepén már elég nehéz beszerezni a friss, vitamindús alapanyagokat, amelyekből aztán igazán egészséges étkek kerülhetnek a család asztalára. Ilyenkor pedig nekünk is nagy szükségünk van  a vitaminokra, nemhogy gyermekünknek, akinek az immunrendszere még csak most fejlődik.

ételek vitamintartalma, vitamindús táplálkozásMinden évben, már szeptembertől elkezdem adni a fiamnak a Lion Kids multivitamint és a D-drops nevű D-vitamin cseppet, hogy támogassam immunrendszerét, hiszen tudom, hogy ilyenkor képtelenség kizárólag táplálkozással bejuttatni a szervezetbe a megfelelő mennyiségű vitaminokat és ásványi anyagokat, azonban nagyon fontosnak tartom, hogy az ételek, amiket a családomnak készítek, a legnagyobb mértékben megőrizzék vitamintartalmukat.

Az. hogy mennyi vitamin marad a kész ételben, nagyban függ az elkészítés módjától.

Nem mindegy hogyan tisztítod!

A zöldségeket és gyümölcsöket langyos, folyóvíz alatt mosd meg, és ne áztasd őket. A vízoldékony vitaminok az áztatás során kioldódnak, a hőérzékeny vitaminoknak pedig sem a hideg, sem pedig a meleg víz nem tesz jót.

Válaszd a hazait, válassz idénygyümölcsöt és zöldséget!

Válassz olyan zöldséget és gyümölcsöt, amelyet itthon termesztettek! Nem csak azért, mert ezáltal támogatod a hazai termelőket, hanem mert a legtöbb import gyümölcs kényszerérleléssel kerül a boltok polcaira. Ez azt jelenti, hogy a gyümölcsöt félig érett állapotban szedik le és a szállítás során érik be. Gondolhatod, hogy mennyi vitamin van azokban a gyümölcsökben, amelyek napfény nélkül érnek be. A több napos vagy hetes szállítási idő miatti tartósítási eljárásokról pedig ne is beszéljünk!

Ha az évszaknak megfelelően idény zöldséget és gyümölcsöt vásárolsz, akkor nem csak a pénztárcádat kíméled, de a friss alapanyagokban a vitamintartalom is lényegesen magasabb.

Fogyaszd nyersen!

A hőre érzékeny vitaminok nagy része megsemmisül a főzés során, ezért lehetőség szerint minél több alapanyagot nyersen tálalj! Készíts friss zöldségekből salátát, és az ételeket is friss, és nyers fűszerekkel ízesítsd!

Fogyaszd héjastul!

Gyerekkorodban biztosan te is sokat hallottad a mondást, hogy a héjában van a vitamin. Majdnem így van, ezért, ha teheted és a gyerkőc is elfogadja, akkor alapos tisztítás után ne pucold meg a gyümölcsöt, mert a héj alatt található a legtöbb vitamin. Az én fiam ezt annyira komolyan vette, hogy még a sütőtököt is nyersen és héjastul enné, ha hagynám. 😀

Egyben vagy nagyobb darabokban főzd!

Főzd egyben vagy nagyobb darabokra vágva a zöldségeget, mert így kisebb az a felület, ahol a vitamin távozhatna. Sőt, ahol lehetséges, ott a zöldségeket héjában főzd meg, mert így még kisebb a vitaminveszteség.

Főzés helyett párold a zöldségeket!

A főzés helyett részesítsd előnyben a párolást, mert így több vitamin marad az ételben. A vízoldékony vitaminok párolás közben az ételben maradnak, nem oldódnak ki.

Használd fel a főzővizet is!

A vízben oldódó vitaminok egy része a főzés során kioldódik a főzővízben, így ismét nagy vitaminveszteséggel számolhatsz. Ha a főzővizet újrahasznosítod, akkor kevesebb veszteséggel számolhatsz. Például,  ha rántott karfiolt készítesz, akkor a karfiol főzővizét bátran hozzáöntheted a zöldségleveshez, vagy akár a húsleveshez is.

Ha van még további ötleted, hogyan őrizzük meg az ételek vitamintartalmát, akkor ne habozz, írd meg nekünk kommentben!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik kicsik, teljesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal azért helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás