Mit és mennyit igyon a gyerek a nyári melegben?

A megfelelő folyadékbevitel évszaktól függetlenül is kiemelkedően fontos, de nyáron még inkább oda kell rá figyelni, főként azért, mert mi felnőttek is hajlamosak vagyunk arra, hogy keveset igyunk. A gyerekek sokszor annyira belemerülnek a játékba, hogy elfelejtenek inni, ezért nekünk szülőknek kell arra kiemelten figyelni, hogy elegendő mennyiségű folyadékot igyon a gyerek.

folyadékigény, folyadékfogyasztás
Image courtesy of vinnond / FreeDigitalPhotos.net

Azért, hogy a szervezet folyadékegyensúlyát fenntartsuk, annyi vizet kell meginni, mint amennyit a szervezet felhasznál (vérerek, sejtek, szövetek folyadékpótlása), és amennyi kiürül a szervezetből (vizelettel, izzadással, légzés közbeni párologtatással). Tehát ha gyermekünk kevesebbet iszik, mint amennyi folyadékot szervezete felhasznál, akkor kiszáradás gyanúja merülhet fel.

A kiszáradás jelei gyermekeknél

  • Csecsemőknél a kutacs beesik
  • A vizelet besűrűsödik, mennyisége csökken
  • A széklet szilárdabbá válik
  • A nyál besűrűsödik, a szájnyálkahártya kiszárad
  • Síráskor kevesebb könnyet hullat a gyerek
  • A bőre kiszárad
  • Súlyos kiszáradás esetén aluszékonyság léphet fel

Mennyit igyon a gyerek?

A gyermek folyadékszükségletét főként a testsúlya határozza meg, de fontos azt is tudni, hogy minél fiatalabb egy gyermek, annál nagyobb a folyadékigénye. Három éves kor alatt 120-150 ml / testsúly – kg / nap  az a mennyiség, amire a kicsinek szüksége van, három éves kor felett ez a mennyiség fokozatosan csökken, hat éves korú gyermeknek pedig elegendő a 100-110 ml / testsúly – kg / nap mennyiségű folyadék. Tehát ha gyerkőcünk 2,5 éves és 14 kg, akkor hozzávetőlegesen napi 2 liter folyadékra van szüksége. Ezt a mennyiséget az ételekben, levesekben, gyümölcsökben megtalálható folyadékkal együtt kell érteni, ami kb. 8 dl tesz ki a család szokásaitól függően.

mennyit igyon a gyerekMit igyon a gyerek?

A gyermekek szomjoltására legjobb a tiszta víz. Ez lehet jó minőségű csapvíz, ásványvíz, vagy babavíz is. Semmiképp se szoktassuk cukros és kalóriadús üdítőkre, amik ráadásul tele vannak tartósítószerrel és ki tudja még milyen adalékokkal. A cukros tea sem megoldás, ehelyett inkább készítsünk friss gyümölcsből limonádét, zöldségekből különböző leveket, amiket szívesen fogyasztanak a picik. Az ivóvíz mellett ezek a legalkalmasabbak a folyadékszükséglet pótlására, ráadásul nem csak finomak, de tele vannak vitaminokkal és a gyermekek számára nélkülözhetetlen tápanyagokkal.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik kicsik, teljesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal azért helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás